EAN:  9789463931489
Publicatiedatum:   03-03-2020
Formaat:  Paperback / softback
Taal:  Nederlands
Aantal bladzijden:  208

  Afhalen in winkel steeds gratis - Leveren vanaf € 30,00 gratis. (1 zending/bestelling)

Ik, wij, zij. Die drie persoonlijke voornaamwoorden vormen het uitgangspunt voor een reeks sociologische beschouwingen over onze tijd. Ik. We leven in een geïndividualiseerd tijdperk. Mensen kunnen hun leven beter vormgeven dan tijdens pakweg de jaren vijftig, maar die toegenomen vrijheid gaat samen met onvrijheid, met een arbeidend zichzelf-zijn en een gemoedsstemming die pendelt tussen manie en depressie. Wij. Het populisme van ‘wij’ tegen ‘zij’ is doortastend. Een als homogeen voorgestelde volkswil zet de democratie onder druk. Tegelijk ontluikt in de creatieve economie, het onderwijs of de kunstensector een heel ander ‘wij’ dat inzet op samenwerking. Zijn die twee voorstellingen verzoenbaar? Zij. Geen samenleving zonder communicatie. Oude en nieuwe media bieden communicatieve soevereiniteit: tv of smartphone zet je naar believen aan of uit. De media functioneren echter ook als een polariserend ‘zij’ dat ons voortdurend opjut om te spreken en te moraliseren. Met essayistische flair neemt auteur Rudi Laermans onze maatschappij onder de loep, op een afwisselend speelse en stellige manier. Daarbij komen de kerngedachten aan bod van toonaangevende denkers als Ulrich Beck, Michel Foucault of Niklas Luhmann. Ik, wij, zij is een verrijkend boek voor iedereen die het doen en laten van de hedendaagse mens wil vatten.

    EAN: 9789463931489
    Auteur: 
    Uitgever: Agora, Uitgeverscentrum
    Publicatiedatum:   03-03-2020
    Formaat: Paperback / softback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 151 mm
    Breedte: 221 mm
    Dikte: 16 mm
    Gewicht: 276 gr
    Voorraad: Gratis verzending vanaf € 30,- • Gratis afhalen in de winkel
    Aantal bladzijden: 208